Dat de Iveco Daily als ‘International Van of the Year 2015’ een behoorlijk aantal troefkaarten in huis heeft, lijdt na onze eerdere testgalop geen enkele twijfel meer. Nu gooien de Italianen nog een extra joker op tafel met de nieuwe Hi-Matic achtversnellingsbak uit de rekken van ZF. Zet Iveco de concurrentie schaakmat, of beter: schakelmat?
De Belgische Iveco-invoerder stuurde ons onlangs een week lang met een 170 pk sterke Daily Hi-Matic op pad om ons te overtuigen van ZF’s automatische schakeldoos. Die achttrapsautomaat zou naar eigen zeggen nog een portie extra souplesse toevoegen aan de reeds bejubelde 3 liter-dieselmotor. Wat meer is: de Italianen durven zelfs zonder enige schroom het woord ‘rijplezier’ in de mond te nemen. In zo’n geval resten er meestal twee opties: ofwel is die titel van Van of the Year hen naar het hoofd gestegen, ofwel hebben we echt een gouden tandem in handen. Wat er ook van zij, we gooien onze Hi-Matic in ‘drive’ en gaan snel op zoek naar het antwoord.
De Hi-Matic versnellingsbak van Iveco wordt bediend met behulp van een zwart gelakte joystick waarin de verschillende rijmodi oplichten. De bediening van de pook vraagt aanvankelijk enige gewenning, al laat de Hi-Matic zich na een korte aanpassingsperiode wel vrij intuïtief manipuleren. Als bestuurder heb je de keuze uit een Eco- en een Power-modus die het karakter van de Iveco Daily sterk beïnvloeden. In de Eco-modus wordt er merkelijk sneller opgeschakeld naar de hogere versnellingen, terwijl in de Power-mode meer koppel en toeren voorhanden blijven voor het vervoeren van zwaardere lasten of een geladen aanhanger. In beide gevallen blijken de verhoudingen goed gekozen, wat maakt dat de Daily zich in alle omstandigheden goed uit de slag trekt. Bovendien voel je de schakelovergangen nauwelijks, omdat de Daily in amper 200 milliseconden van verzet wisselt. In dat opzicht is de Hi-Matic ongetwijfeld één van de beste in zijn soort.
Zijn er dan ook nadelen verbonden aan Iveco’s nieuwe automaat? Neen, eigenlijk niet. We zouden de meerprijs kunnen vermelden, al wordt die grotendeels gecompenseerd door de onderhoudskost, die volgens Iveco zo’n 10 procent lager ligt dan bij een manuele versnellingsbak. De Hi-Matic is tot slot beschikbaar in drie verschillende varianten: Urban, met zelflerende modus en 20 verschillende programma’s, onze geteste Regional-versie (met Eco- en Power-modus) en International, met een dubbele overdrive om het verbruik tijdens lange snelwegtrajecten te drukken. Toch maar aanvinken, die Hi-Matic versnellingsbak? Niet twijfelen, als u het ons vraagt.
Een uitgebreide test van de wagen met sommige concurrenten vind u op deze link terug.