Iveco neemt de komende Bedrijfsauto Rai, 20 -24 oktober, deel met 2 stands.
Op stand 1.108 in Hal 1, Europahal, exposeert IVECO haar full range; DAILY, NEW EUROCARGO, STRALIS en TRAKKER.
In hal 3 light hal, op stand 3.124, 2 extra Daily’s in het 3,5 ton’s segment.
Hal1, stand 1.108
NEW EUROCARGO, “The truck The City likes” als primeur op de RAI
Iveco introduceerd met een “Big Smile” de NEW EUROGARCO, Nog mooier, milieuvriendelijker, veiliger, comfortabeler, efficiënter en wendbaarder. De stad houdt van de nieuwe Eurocargo, de vrachtwagen die de stad en zijn inwoners respecteert. Waar kun je die dan beter introduceren als in Amsterdam.
New Eurocargo: zet nieuwe maatstaven
Om de Eurocargo nog verder te verbeteren heeft Iveco zich gebaseerd op het uitzonderlijke succes dat het voertuig al jarenlang kent, waarbij vooral aandacht werd besteed aan de marktevolutie en de behoeften van de klant. De nieuwe Eurocargo loopt vooruit op belangrijke tendensen die veranderingen met zich mee brengen in de wereldwijde economie: enerzijds de verstedelijking, door de gestage groei van de wereldbevolking, en anderzijds het toenemende goederentransport in stedelijke milieus.
Nieuw design van de Eurocargo: transport met een stedelijk gelaat
Hij is ‘de vrachtwagen waarvan de stad houdt’, met een moderne en dynamische uitstraling. Aan de buitenkant werden heel wat elementen opnieuw vormgegeven, waaronder het radiatorrooster, de zijbeschermers, de bumpers met AEBS-radar, de lichteenheden met geïntegreerde led-dagrijlichten en xenonkoplampen Dit alles heeft bijgedragen tot een daling van de Cx met 2%, waardoor het brandstofverbruik buiten de stad en op de snelweg beduidend omlaag ging.
Binnenin straalt het voertuig een gevoel van ruimte en bewegingsvrijheid uit: dankzij het compacte, rechtlijnige dashboard en de beperkte omvang van de motortunnel kan
gemakkelijk gewisseld worden tussen de bestuurders- en de passagiersplaats. De bestuurder kan zowel rechts als links instappen en zich comfortabel over de hele breedte van de cabine verplaatsen.
Het stuur werd ergonomischer en kreeg een nieuw design, nieuwe zachte materialen en bedieningselementen voor de klimaatregeling, de verlichting en de automatische of gerobotiseerde versnellingsbak. Een van de grootste vernieuwingen op het gebied van veiligheid is de in het stuur geïntegreerde airbag. Dankzij de bedieningselementen op het stuurwiel voor audiotoestellen en via Bluetooth™ verbonden apparaten kan de bestuurder zich concentreren op de weg, wat de veiligheid ten goede komt.
Het dashboard is toegespitst op de hedendaagse behoeften op het vlak van connectiviteit en biedt voortaan een unieke en veelzijdige oplossing: de zone in het midden van de voorruit, naast de camera van het LDWS-systeem, kan met behulp van een smart Phone gepersonaliseerd worden. Op diezelfde plaats zijn ook USB-poorten voorzien om elektronische toestellen op te laden. Als optie kan een afneembaar beeldscherm voor het telematicasysteem geïnstalleerd worden in de nieuwe Eurocargo.
Comfort en ergonomie van de nieuwe Eurocargo: een kantoor op wielen
Alles op de nieuwe Eurocargo is ontworpen met het oog op een zo groot mogelijke functionaliteit. Via de bedieningselementen aan het stuur kunnen in alle veiligheid radio- en telefoonfuncties aangestuurd worden.
Het aantal opbergvakken voor voorwerpen en documenten werd vergroot, de middenconsole werd voorzien van twee flessenhouders voor flesjes van een halve liter, een 12 volt stopcontact en een persluchtaansluiting (optie), bovenop het kaarten vak en de kleerhangerrail.
De cabine is voorzien van comfortabele stoelen met volledig nieuw ontworpen bekleding
De boordtelematica: altijd verbonden, zelfs onderweg
De Eurocargo is uitgerust met een geavanceerd telematicasysteem voor een geïntegreerd beheer van alle verschillende functies. De gegevens worden op afstand verzameld en geanalyseerd: aan de hand van een intuïtief portaal kan de fleetmanager een aantal factoren controleren, zoals het gebruik van het voertuig, het gedetailleerd beheer van de bestuurders en hun rijstijl en de planning van workflow en individuele activiteiten.
Ieder criterium wordt geëvalueerd op basis van prestatie-indicatoren, die cruciaal zijn om de kosten te drukken en de efficiëntie op alle gebieden te verhogen. Brandstof en de wettelijk opgelegde beperkingen vormen de belangrijkste kostenfactoren, die verlaagd kunnen worden door een professioneel beheer van het voertuigpark en van de bestuurders. Die laatsten leveren een belangrijke bijdrage voor de zuinigheid van het voertuig.
Het Iveco DriverLinc display verveelvoudigt de functiemogelijkheden op het gebied van fleetmanagement. DriverLinc maakt een gestructureerde communicatiestroom mogelijk tussen de bestuurder en zijn bedrijf. Het systeem stuurt regelmatig gegevens door, waardoor een snelle reactie mogelijk is. DriverLinc beschikt tevens over instrumenten om het brandstofverbruik te reduceren, zoals de ‘Driver Coach’, die de bestuurder in real-time helpt zijn prestaties te verbeteren.
De nieuwe Eurocargo is uitgerust met de modernste beschikbare technologieën, die ontwikkeld werden op basis van talrijke intensieve tests.
Naast de in het stuur geïntegreerde airbag is de nieuwe Eurocargo uitgerust met essentiële bestuurdersassistentiesystemen.
Het standaard Lane Departure Warning System (LDWS) waarschuwt de bestuurder wanneer het voertuig op het punt staat onaangekondigd de rijstrook te verlaten. Aan de hand van een camera achter de voorruit herkent het systeem de wegmarkeringen en geeft het een geluidssignaal wanneer het een verplaatsing van het voertuig detecteert zonder dat de richtingaanwijzers (links of rechts) worden gebruikt.
Bovenop het EVSC-systeem (Enhanced Vehicle Stability Control), reeds standaard op alle modellen van 12 tot 19 ton, is de nieuwe Eurocargo uitgerust met een Advanced Emergency Braking System (AEBS), dat verplicht wordt vanaf november 2015 en de afstand meet tot het voorliggend voertuig, de tijd berekent voor een mogelijke botsing en een dubbel alarmsignaal uitzendt alvorens automatisch de remmen te bedienen.
Het AEBS is een actief veiligheidssysteem dat de bestuurder waarschuwt en, aanrijdingen vermijdt. Dankzij EVSC en AEBS is Adaptive Cruise Control (ACC) voortaan verkrijgbaar op de nieuwe Eurocargo. AAC is een ander veiligheidssysteem dat bovendien het rijcomfort verhoogt. Het regelt automatisch de snelheid van het voertuig door een constante afstand te behouden met het voorliggende voertuig. Hierbij wordt de kruissnelheid aangepast met behulp van diverse functies (radar, gaspedaal, motorrem en bedrijfsremmen).
Led-dagrijlichten (DLR) zijn standaard om de zichtbaarheid en de verkeersveiligheid te vergroten. Xenonkoplampen zijn als optie verkrijgbaar.
Het HI-SCR-systeem van Iveco: de efficiëntste Euro VI-technologie
Regeneratie? Nee, dank u.
Dat is het thema van de nieuwe Europese mediacampagne van Iveco om de efficiëntie van zijn HI-SCR uitlaatgasnabehandelingssysteem te beklemtonen. Een innovatieve oplossing van Iveco zonder uitlaatgasrecirculatie (EGR), die zich vertaalt in een groot aantal voordelen, waaronder een verlaging van het brandstofverbruik, een langere levensduur van de roetfilter en een verhoogde veiligheid.
HI-SCR van Iveco is het enige systeem dat een vermindering van de emissies mogelijk maakt zonder het verbrandingsproces te wijzigen, omdat het een beroep doet op de toevoer van verse lucht in plaats van uitlaatgasrecirculatie. Op die manier blijft de verbrandingstemperatuur hoog en wordt het percentage roetdeeltjes beperkt, zonder daarvoor een beroep te hoeven doen op een actieve luchtfilter.
De nieuwe Eurocargo is het enige voertuig uit het segment van de middelzware vrachtwagens, dat uitgerust is met dit systeem. De Euro VI-motoren Tector 5 en Tector 7 van de Eurocargo hebben geen uitlaatgasrecirculatiesysteem.
Daar staat tegenover dat hun verbrandingssysteem geoptimaliseerd werd voor een hoger energetisch rendement. Dit systeem heeft een positieve invloed op het verbruik en beperkt de vorming van roetdeeltjes. De uitstoot van stikstofoxide (NOx) wordt met circa 97% verminderd door de selectieve katalytische reductie van het nabehandelingssysteem.
Deze technologie heeft talrijke voordelen, waaronder een verhoogde veiligheid van de bestuurder: er is geen enkele tussenkomst nodig van zijn kant en hij hoeft niet op regelmatige tijdstippen te stoppen om een geforceerde regeneratie van de roetfilter uit te voeren, het geen een belangrijk voordeel inhoudt op het vlak van onderhoudsfrequentie en de daaraan verbonden kosten.
Een roetfilter vangt roetdeeltjes op. Wanneer de filter verstopt raakt, moet hij geregenereerd worden door de temperatuur te verhogen en brandstof toe te voegen om de koolstofafzettingen te verbranden. De oververhitting van de roetfilter tijdens de regeneratie leidt tot een potentieel gevaar voor personen en voorwerpen die zich in de onmiddellijke nabijheid bevinden. Het HI-SCR-systeem van de Eurocargo heeft echter enkel een roetfilter met passieve regeneratie nodig, die voortdurend op lage temperatuur door de uitlaatgasstroom gereinigd wordt, zonder toevoeging van bijkomende energie en tijdens de normale werking van het voertuig.
Iveco ontwikkelde twee nieuwe viercilindermotoren van 160 en 190 pk, speciaal ontworpen voor binnenstedelijk vervoer. Dankzij nieuwe zuigers, nieuwe injectoren en een kortere reactietijd van de turbocompressor steeg de compressieverhouding van 17:1 naar 18:1. Hierdoor ligt het koppel ongeveer 8% hoger in typische stedelijke werkomstandigheden, namelijk net boven de 1.200 t/min. Het maximaal koppel van de twee motoren ligt nu op 680 Nm (voor de 160 pk) en 700 Nm. (voor de 190 pk), waarbij de maximale trekkracht beschikbaar is vanaf 2.200 t/min tegenover 2.500 voordien.
Bestuurders kunnen voortaan beter gebruik maken van het hogere motorkoppel bij lage toerentallen, die de reactietijd bij het optrekken en tijdens hernemingen sterk verkort. Het resultaat is een aangenamer rijgedrag, een lager brandstofverbruik en verminderde CO2-emissies.
En dat is nog niet alles. De nieuwe Eurocargo biedt een erg vernieuwend brandstofbesparingspakket. Op de nieuwe Iveco Tector 5-motoren omvat dit pakket een strategische milieuvriendelijke aandrijvingsstrategie die het brandstofverbruik nog met bijna een half punt doet dalen, een ‘slimme ventilator’ met een elektromagnetische koppeling die het apparaat uitschakelt wanneer er geen behoefte is aan koeling, en nieuwe olie met lage viscositeit voor motoren en assen, die de wrijving verminderen.
Ook de automatische transmissies werden door Iveco geoptimaliseerd, met de introductie van twee nieuwe functies voor zuinig rijden: EcoSwitch (dat het schakelmanagement aanpast om het koppel van de nieuwe Tector motoren beter te benutten, waarbij gemiddeld langer in een hogere versnelling wordt gereden), en EcoRoll (op de transmissie met twaalf versnellingen), dat op zachte en middelsteile hellingen de inertie van het voertuig benut door te ontkoppelen. Het resultaat is duidelijk: de nieuwe Eurocargo zet uitzonderlijke resultaten neer op het gebied van brandstofverbruik, vooral binnen de stad.
De nieuwe Eurocargo Natural Power
De nieuwe Eurocargo is eveneens verkrijgbaar in een ‘super-eco’-versie van 210 pk met een Iveco Tector zeslitermotor op CNG. Dankzij het nieuwe ontwerp van de ontstekingsbobines, van de motorventilatie, de zuigers en zuigerringen, wist Iveco belangrijke resultaten te boeken op het vlak van efficiëntie, emissiewaarden en onderhoud. De prestaties van het voertuig zijn erop vooruit gegaan, met een vermogen van 204 pk en een maximaal koppel van 750 Nm. Het voertuig voldoet al aan ‘stap C’ van de Euro VI-norm en is toegelaten in zones met beperkingen in bepaalde stadscentra: een belangrijke troef voor huis-aan-huis-levering.
Aardgas is een ‘schone’ brandstof in vergelijking met diesel, die de uitstoot van CO2 met 10%, die van stikstofoxide met 35% en die van roetdeeltjes met 95% doet dalen.
De Eurocargo op aardgas is bovendien erg stil, waardoor het een ideaal voertuig is voor dagrand distributie binnen stedelijke gebieden.
Om in de gedifferentieerde gewichtsklassen van 8 tot 19 ton GVW de juiste aandrijflijn op de weg te zetten is er een fijn tuning aan motoren en versnellingsbakken. Het totale motoren gamma van de NEW EUROCARGO omvat drie Tector 5 motoren voor 160,190 en 210 PK, en vier Tector 7 motoren voor 220, 250, 280 en 320 pk. De daaraan te koppelen versnellingsbakken variëren van handgeschakelde 6 of 9 bak, totf de geautomatiseerde 6 of 12 versnellingsbak. De cabine uitvoeringen zijn toepasbaar in elk bedrijfsprofiel dag-, manschappen-, slaap-, of slaapcabine met hoog dak.
Om een zo goed mogelijk beeld te schetsen exposeert IVECOop zijn stand 1.108 een dwarsdoorsnee van de gewichtsklassen, motoren en cabine programma:
NEW EUROCARGO: ML100E19P, ML140E25P, ML190E32P
NEW DAILY.
Uiteraard Van of the Year 2015, de NEW DAILY zal in al zijn veelzijdigheid geëtaleerd worden.
De compacte VAN 35S13 H1 de 7,3- en 9 m3, tegenover de grandvolume 19,6 m3 50C21 H3. Daarnaast de multifunctionele 35S17 H2 met luxe dubbele cabine. Alle Daily’s hebben de karakteristiek van het unieke ladderchassis, met als gevolg dat Iveco uit de markt de waardering heeft gekregen mede vanwege zijn relatieve hoge toegestane aanhangwagen gewicht. t.o.v. andere producenten. Als hoofdspeler in de chassis cabine markt vanaf 3.500 kg, waarbij de klant opbouw op maat gemaakt wordt, is als top of de range de NEW DAILY met het 7,2 ton’s chassis, de 70C21, uniek in zijn soort. Als enige in deze markt een 7 ton’s voertuig, compact, wendbaar en de laagste in de TCO (Totaal Costs of Ownership) t.o.v. de zwaardere voertuig producenten.
Ook bij de NEW DAILY is duurzaam transport een focus. Naast Euro 5+ en Euro 6 is de CNG uitvoering al lang een bewezen en beproefd concept. De 50C14 met dubbele cabine en CNG motor toont de groene oplossing voor o.a. de groene sector.
De New Daily, gevoed met gecomprimeerd aardgas (CNG), handhaaft echter dezelfde sterke punten van de dieselversie voor wat betreft het koppel, het laadvermogen en het rijgedrag. Het chassis met langsliggers van New Daily is de favoriete basis voor carrosseriebouwers, die zorgt voor stevigheid en waardoor zware ladingen kunnen vervoerd worden; maar er is meer: dankzij de structuur heeft de positionering van de gasflessen op de versie Natural Power geen invloed op de nuttige laadruimte of ruimte die is bestemd voor de uitrustingen.
HI-MATIC
Een ander en belangrijk, inmiddels fenomeen, de nieuwe automatische versnellingsbak HI-MATIC met 8 versnellingen, die grote flexibiliteit, efficiëntie en zuinigheid verzekert, en dus een maximaal rijcomfort garandeert. HI-MATIC schakelt sneller en nauwkeuriger dan de meest ervaren chauffeur, en heeft minder dan 200 milliseconden nodig om te schakelen wanneer een grotere acceleratie wordt gevraagd.
Rijden is het bewijs, op de Iveco stand kunt u zich aanmelden voor een HI-MATIC experience. Buiten staan de demo’s gereed om proefritten te maken. Men is wel gewaarschuwd, de ervaring tot nu toe is, rijden is verkocht.
STRALIS & TRAKKER
Iveco 40 jaar, 150 jaar ervaring. Een belangrijke mijlpaal voor een concern dat zijn stempel heeft gedrukt op de geschiedenis van het wereldwijde commerciële transport. IVECO vertegenwoordigt niet alleen 40 jaar ervaring, maar ook 150 jaar van werken voor klanten, uitmuntende prestaties en voertuigen die wereldwijd onderweg zijn en vandaag nog steeds een boodschap van betrouwbaarheid, technologische innovatie en duurzaam vervoer uitdragen. Bij een jubileum hoort natuurlijk een special edition. De Stralis AS440S56 TXP trekker in Jubilee Edition, full option en voorzien van het speciale jJubilee accesoires pakket. Uiteraard is de HI-WAY voorzien van het Fuel Efficiency Pack en Eco-roll welke een brandstof besparing van 3 % genereren. Voor het nationale distributie transport komen er steeds meer drempels in binnenstedelijke gebieden met betrekking tot emissie en geluid eisen. Het pasklare antwoord biedt Iveco met zijn Stralis4 High Road LNG (Liquid Natural Gas). De AT440S33 T/P, de trekker met 330 pk sterke LNG Euro 6 motor, wordt standaard af fabriek geleverd met zowel LNG als ook CNG (Compressed Natural Gas). Een efficiënt gevolg van een volledig gas verbrandings motor is het ultiem lage geluid niveau. De trekker is Piek gecertificeerd zodat Stralis LNG ingezet kan worden op dagranddistributie waardoor 24/7 transport efficiency mogelijk is. Per bedrijf kan de business case opgemaakt worden tussen diesel en gas, waarbij het rendement verschil u zult verbazen. Kort om er is geld te verdienen bij IVECO. De uitvoering AD260S40 YPS, 6×2 met gestuurde naloop as, geeft inzicht in de mogelijkheden van de dag cabine op een Strails voor zwaardere transportomstandigheden. Een relatief laag eigen gewicht met als resultaat een maximum aan laadvermogen en door zijn gestuurde naloop as een ultra korte draai cirkel. Deze truck is uitgevoerd met de nieuwe Cursor 9 motor.
De truck met spierballen, de TRAKKER completeert de volledige IVECO line-up. De TRAKKER, tested by DAKAR. De TRAKKER staat zijn mannetje in de bouw en off-road transport. Daarnaast toont hij zich al een aantal jaren de betrouwbare partner binnen het IVECO/DEROOY/PETRONAS DAKAR team.
Light hal 3. Stand 3.124
Twee specifieke 3,5 ton’s Daily’s.
De 35S13 H1 als handzame compacte besteller, en de 35S15 met gesloten bak en klep die u de transparantie geeft in zijn vele opbouw mogelijkheden.
Bij Iveco concentreren onderzoek en ontwikkeling zich hoofdzakelijk op energiebeheer. Iveco heeft grote inspanningen gedaan om het verbruik van traditionele dieselmotoren te doen dalen en om het gebruik van alternatieve brandstoffen te promoten. Het merk is marktleider in Europa op het vlak van aardgasmotoren. Iveco heeft het meest uitgebreide gamma bedrijfsvoertuigen op basis van en LNG (Liquefied Natural Gas) en beschikt over het grootste wagenpark in Europa, met 8.500 Iveco vracht- en bestelwagens en 5.500 bussen van Iveco Bus.
De steeds strenger wordende normen op het gebied van veiligheid en welzijn betreffen eveneens de transportwereld. De nieuwe generatie Iveco voertuigen worden steeds veiliger en comfortabeler en nodigen bestuurders uit verstandiger en zuiniger te gaan rijden. Door slim gebruik van nieuwe telematicasystemen worden ze bovendien ‘intelligente vrachtwagens’, die kunnen communiceren met vlootbeheer- en verkeerscontrolesystemen.
Dat alles stemt perfect overeen met de merkwaarden van Iveco: technologie, beperkte TCO, duurzame ontwikkeling en verregaand partnerschap met onze klanten. Die waarden maken van het merk een gunstige keuze op het gebied van efficiëntie, productiviteit en veelzijdigheid.