Het nieuwe Eurocargo-gamma is verkozen tot “International Truck of the Year 2016”, een award die wordt toegekend op basis van de stemming van de 25 belangrijkste vakjournalisten, afkomstig van de 25 belangrijkste transportmagazines in Europa. De prestigieuze titel werd overhandigt aan Pierre Lahutte, Voorzitter van Iveco, tijdens het galadiner dat werd gehouden in de kamer van koophandel van Lyon (FR).
Met niet minder dan 101 punten op zijn conto, wist de Eurocargo met een neuslengte voorsprong te eindigen op de Renault C & K, op grotere afstand gevolgd door de nieuwe Ford Otosan Construction. Volgens de regels van “International Truck of the Year”, wordt de prijs alleen toegekend aan voertuigen die in de voorbije 12 maanden werden gecommercialiseerd en waarvan de lancering een merkbare verbetering levert aan het goederenvervoer over de weg, gebaseerd op criteria zoals comfort, veiligheid, handelbaarheid, brandstofverbruik, duurzaamheid en total cost of ownership. Het nieuwe design versterkt de familiebanden tussen de cabine van de nieuwe Eurocargo en de nieuwe Daily. Het draagt bij aan een ander imago voor vrachtwagens en is aantrekkelijker voor het grote publiek. Het nieuwe ontwerp verlaagd bovendien de luchtweerstand, waardoor het brandstofverbruik lager ligt en er een bijkomende stap wordt gezet in de richting van een groter respect voor ons leefmilieu.
De stuurhut van het nieuwe gamma distributievoertuigen beschikt over een multifunctioneel interieur, in zoverre dat je zou kunnen spreken over een “rijdend kantoor”. De nieuwe centrale opbergmodule biedt tal van functie voor de chauffeur, waaronder een opklapbaar tafelblad, aansluitingen voor tabletcomputers en smartphones. In optie is er een navigatiesysteem met aanraakscherm, dat de chauffeur op de hoogte houdt van zijn prestaties aan het stuur en dat berichten van de thuisbasis kan weergeven.
Alle journalisten die lid zijn van Truck of the Year hebben al de kans gehad om verschillende modellen van de Eurocargo te testen in avant première. Daarbij vielen de prestaties op van de Tector 4 of 6 motoren, krachtbronnen die beroep doen op de “SCR only” technologie van Iveco.
Sommige modellen van de Eurocargo zijn uitgerust met de nieuwe geautomatiseerde ZF AS-Tronic transmissie, die over een nieuwe schakellogica beschikt, naast een freewheelsysteem. Die twee nieuwe ontwikkelingen laten toe het brandstofverbruik verder te verlagen. De aandrijflijn doet voor al haar onderdelen beroep op smeermiddelen met een lage viscositeit om de betrouwbaarheid te verbeteren en het brandstofverbruik te laten zakken.
Bovendien is er nog de aardgasversie van de Eurocargo, de “Natural Power Gas CNG”, die een belangrijke bijdrage levert aan de vermindering van de uitstoot van schadelijke stoffen en bovendien een oplossing biedt voor het goederenvervoer in de steden, die terecht steeds strengere eisen opleggen qua uitstoot en fijnstof. De Eurocargo Natural Power is het perfecte voertuig voor kleine distributie in steden of gevoelige omgevingen.
M. Gianenrico Griffini preciseerde, als voorzitter van de jury van International Truck of the Year: “Iveco heeft met het middelzware Eurocargo gamma opnieuw weten de top te bereiken in een segment dat door het merk sinds 1991 gedomineerd wordt.”