Wereldpremière: een nieuwe futuristische conceptvrachtwagen voor langeafstandstransport die nieuwe normen vestigt inzake duurzaamheid. Nieuwe Daily Euro 6 en Nieuwe Daily Hi-Matic Euro 6 openen een heel nieuwe wereld van connectiviteit. Nieuwe Eurocargo, de ‘Internationale Vrachtwagen van het Jaar 2016’, in een nieuwe versie met luchtvering rondom en een CNG-versie
Iveco neemt deel aan de 66e editie van het IAA Bedrijfsvoertuigensalon (IAA), het belangrijkste internationale evenement voor de sector van de bedrijfsvoertuigen, dat van 22 tot 29 september 2016 plaatsvindt in Hannover. Het merk houdt op 21 september om 9.15 uur een persconferentie op zijn stand A01 in hal 16.
Op die ruime stand van meer dan 2.500 vierkante meter zal Iveco een hele waaier aan nieuwe producten en innovaties tentoonstellen aan de hand van zijn volledige gamma – van lichte tot zware voertuigen voor weg- en terreintoepassingen, van bussen tot zware voertuigen voor steengroeven en bouwterreinen…
Iveco stelt bij wijze van wereldpremière ook een nieuw, futuristisch conceptvoertuig tentoon dat vooruitblikt op een baanbrekende langeafstandsvrachtwagen die nieuwe normen vestigt voor duurzaam transport en die wordt beschermd door meer dan 25 patenten.
Officiële première van de Nieuwe Stralis, de TCO2-kampioen
Centraal op de Iveco-stand staat de Nieuwe Stralis, die voor het eerst wordt voorgesteld aan het internationale publiek nadat hij in juni zijn officiële première beleefde in Madrid. De nieuwe Stralis introduceert een volledig nieuwe aandrijflijn en combineert een ongeëvenaarde betrouwbaarheid en efficiëntie met een sterk verlaagde totale gebruikskost (TCO) en CO2-uitstoot.
Het gamma, dat drie voertuigen telt, werd ontwikkeld op basis van klantenopdrachten en beantwoordt aan alle criteria van de zware transportsector: Zo werd de Nieuwe Stralis uitgewerkt met het oog op de beste oplossingen voor regionaal en korteafstandsvervoer, inclusief transport van gevaarlijke goederen, en kan hij nog steeds schermen met het unieke voordeel van zijn exclusieve Hi-SCR-uitlaatgasbehandeling. De Nieuwe Stralis XP werd ontwikkeld om in te spelen op de behoeften van internationale
langeafstandstransporteurs en verenigt tal van innovatieve brandstofbesparende voorzieningen en nieuwe services om de nuttige bedrijfstijd en de efficiëntie te optimaliseren. Als meest betrouwbare en zuinigste vrachtwagen op de markt is hij ontworpen om de betrouwbaarheid te maximaliseren en de CO2-uitstoot en totale gebruikskosten (TCO) te minimaliseren. Dat vertaalt zich in een brandstofbesparing tot 11 procent terwijl de nieuwe generatie van services nog een besparing tot 3 procent kan opleveren. Daardoor gaat de TCO van langeafstandstransport met maar liefst 5,6 procent omlaag.
De revolutionaire Nieuwe Stralis NP (Natural Power), die op CNG en LNG rijdt, is de meest duurzame vrachtwagen ooit en betekent een ware doorbraak in het segment van de gasvrachtwagens. Hij is namelijk de enige aardgasvrachtwagen die het vermogen, het rijcomfort en het rijbereik biedt dat langeafstandsvrachtwagens vereisen. De nieuwe motor levert 400 pk en 1.700 Nm koppel – evenveel als zijn dieseltegenhanger – en is gekoppeld aan een automatische transmissie. De verbeteringen dragen bij tot een daling van de TCO met 3 procent in vergelijking met het vorige model, dat in gebruik al tot 40 procent goedkoper was dan zijn dieselequivalent. Hij is dan ook de eerste langeafstandsvrachtwagen op gas die echt weerwerk kan bieden op de markt en die een volwaardig alternatief voor diesel kan bieden.
Eveneens te zien op de stand zijn de ‘Emotional Trucks’: drie versies van de Nieuwe Stralis XP, gewijd aan Ferrari, het Dakar Team Petronas De Rooy Iveco en Schwabentruck. Ze vormen een speciale ode aan de fantastische partnerschappen van Iveco met de grote namen uit de sportwereld. De afwerking van de voertuigen werd ontworpen en geproduceerd door het designteam van CNH Industrial, dat bijzondere aandacht besteedde aan de personalisering van het voertuig in de kleuren van het partnerschap waaraan ze zijn gewijd.
Nieuwe Daily Euro 6 en Nieuwe Daily Hi-Matic Euro 6 openen een heel nieuwe wereld van connectiviteit
De Nieuwe Daily Euro 6 is het eerste lichte bedrijfsvoertuig dat connectiviteit in het interieur verheft tot een professioneel werkinstrument dankzij de revolutionaire nieuwe app, DAILY BUSINESS UP. De nieuwe Daily Euro 6 bouwt voort op zijn kracht, veelzijdigheid, prestaties en duurzaamheid en introduceert nieuwe voorzieningen die technologie gebruiken om de grenzen van de prestaties te verleggen, het comfort naar een hoger niveau te tillen, een unieke connectiviteit te verzekeren en de TCO terug te dringen. Zo weerspiegelt hij het businessinstinct van de Iveco-klanten en werpt hij zich op als hun ideale businesspartner.
De Nieuwe Daily Euro 6 levert dag na dag ongeëvenaarde prestaties met zijn nieuwe, krachtige 2,3- en 3,0-litermotoren die in de topversie maar liefst 210 pk en 470 Nm ontwikkelen. De geavanceerde aandrijftechnologieën dringen het brandstofverbruik terug met 8 procent in vergelijking met de vorige modellen. De lage onderhouds- en herstelkosten door de langere onderhoudsintervallen en duurzamere onderdelen leveren een bijkomende besparing tot 12 procent op. Ook is het interieur nog stiller dan dat van de vorige modellen: het geluidspeil werd gereduceerd met 4 decibel, waardoor de geluidsdemping en klankherkenning met 8 procent werd verbeterd. NEW DAILY BUSINESS UP vormt elke smartphone of tablet om tot een interface met de DAILY, die klanten in hun mobiele werkstation laat genieten van de ultieme efficiëntie.
NEW DAILY BUSINESS UP is een intelligent instrument voor bestuurders en fungeert als een bestuurdersassistent die in real time suggesties geeft om het brandstofverbruik te drukken dankzij de evaluatie van de rijstijl (Driving Style Evaluation, DSE) en die de routes optimaliseert voor bedrijfsvoertuigen dankzij het professionele navigatiesysteem.
Het is bovendien een intelligent instrument voor eigenaars en werpt zich op als hun Businessassistent die het fleetbeheer vergemakkelijkt door de planning, dispatching en tracking van jobs met Sygic Fleetwork te vergemakkelijken en een directe link te bieden naar IVECO Assistance Non Stop, de pechverhelpingsdienst die de klok rond ter beschikking staat. NEW DAILY BUSINESS UP is ook een OPEN platform dat voortdurend evolueert: er zullen nieuwe functies worden ontwikkeld om klanten te helpen hun productiviteit en efficiëntie nog verder te verhogen.
De Nieuwe Daily Hi-Matic Euro 6-familie werd uitgebreid tot een breder gamma aan modellen dat inspeelt op alle behoeften. Hij staat garant voor de ultieme rijervaring en alle veiligheids-, prestatie- en productiviteitsvoordelen met functies zoals de ergonomische multifunctionele hefboom en de autoadaptieve schakelstrategie. Een andere troef is de nieuwe EcoSwitch Pro, een intelligent systeem dat nagaat of het voertuig al dan niet beladen is en dat het motorkoppel aanpast en zo ook het brandstofverbruik en de emissies verder reduceert, zonder daarbij de productiviteit van de klant aan te tasten. Zo geeft dit voertuig perfect aan hoe Iveco de bestuurder centraal stelt in het designproces om de productiviteit te verbeteren en een absoluut rijplezier te verzekeren.
Nieuwe Eurocargo, ‘De favoriete vrachtwagen van de steden’, nu met luchtvering rondom en in CNG-versies
De nieuwe Eurocargo, die bekendstaat als ‘The Truck the City Likes’, werd tot ‘Internationale Vrachtwagen van het Jaar 2016’ gekroond. Op de stand introduceert Iveco nu de nieuwe Euro VI C-compatibele ML160 (16 ton) in een nieuwe versie met luchtvering rondom, evenals de ‘Natural Power’-variant die op gecomprimeerd aardgas (CNG) rijdt.
De nieuwe Eurocargo ML160 ‘Full Air’ voldoet aan de Euro VI C-normen, die vanaf 31 december 2016 van kracht worden, dankzij de door Iveco gepatenteerde HI-SCR-technologie met passieve roetfilter (DPF). Hij kan als enige voertuig in zijn klasse (6-19 ton) rekenen op een enkel anti-emissiesysteem, eerder dan een beroep te moeten doen op uitlaatgasrecirculatie. HI-SCR is eenvoudig, betrouwbaar en licht. En bovendien regenereert het de roetfilter zonder downtime of interventies door de bestuurder.
De tentoongestelde Eurocargo ML160 Full Air beschikt over een pneumatische ophanging op de voor- en achteras, en is voortaan verkrijgbaar met een 1 ton hoger laadvermogen. De constante chassishoogte en het horizontale laadvloer tillen de veiligheid naar een nog hoger niveau, zelfs wanneer de lading niet gelijkmatig verdeeld is. De afname van de trillingen verhoogt het comfort van de bestuurder en beschermt de goederen. En de mogelijkheid om de bodemvrijheid aan te passen garandeert een uitzonderlijk aanpassingsvermogen bij het naderen van laad- en loskades van verschillende hoogtes en hellingshoeken.
De nieuwe Eurocargo Natural Power, die op gecomprimeerd aardgas (CNG) rijdt, zal eveneens te zien zijn op de Iveco-stand. Met zijn lage uitstoot en stille werking voelt hij zich bijzonder in zijn sas in grote steden.
De nieuwe motor levert een maximumvermogen van 204 pk bij 2.700 t/min en een koppel van 750 Nm tussen 1.400 en 1.800 t/min, 100 Nm meer dan zijn voorganger. Hij blijft trouw aan Iveco’s engagement op het gebied van duurzaamheid en voldoet reeds aan de Euro VI C-emissienormen, die op het einde van dit jaar van kracht worden. Hij kan namelijk ook rijden op biomethaan, afgeleid van biomassa of organisch afval. Dankzij diverse motortechnologieën legt hij ook een bijzondere werkingsstilte aan de dag: hij is maar liefst 3 dB stiller dan een diesel.
Daardoor is de Eurocargo Natural Power ook toegelaten in de emissiearme zones en is hij dus perfect geschikt voor nachtwerk. De nieuwe Eurocargo NP heeft een rijbereik tot 400 kilometer, en leent zich probleemloos voor de meest uiteenlopende opdrachten, van distributieactiviteiten in de stad tot gemeenteopdrachten.
Astra HD9 voor extreme omstandigheden en omgevingen
De ASTRA HD9, het meest robuuste voertuig van Iveco, is eveneens te zien op de IAA. Van zijn extra sterke chassis en hypergeavanceerde aandrijflijn tot de eenvoudige elektrische en elektronische architecturen: alles in dit buitengewoon sterke voertuig werd ontwikkeld met het oog op de meest extreme klimaat-, terrein- en laadomstandigheden. Hij is eenvoudig te onderhouden en herstellen en is de ideale partner voor de meest veeleisende opdrachten.
De 13 liter grote Euro VI-motor met common-rail hogedrukinjectie optimaliseert het verbrandingsproces en verhoogt de efficiëntie van de motor in termen van vermogen (tot 560 pk) en koppel terwijl hij tegelijk het geluidspeil en het brandstofverbruik minimaliseert. Het HI-SCR-systeem zonder EGR staat borg voor de beste thermische efficiëntie en reduceert tegelijk het gewicht en de complexiteit. De elektronisch gestuurde turbo met variabele geometrie komt erg performant voor de dag. Het hoge koppel bij lage toerentallen resulteert in een uitzonderlijke elasticiteit in alle omstandigheden. De robuustheid, veelzijdigheid, mobiliteit, toewijding en laadcapaciteiten van de HD9 maken hem tot de ideale keuze voor zware toepassingen zoals mijnen, bouwterreinen, olie- en gasontginning en zwaar transport.