Nieuwe Daily 2014: twee voertuigen in één, voor de beste oplossing ooit

Een compleet nieuw voertuiggamma, dat een van de beste oplossingen in zijn segment biedt op het vlak van laadproductiviteit, met een onovertroffen laadvolume en -vermogen, een comfort en rijgemak op het niveau van een personenwagen en een verder verlaagd brandstofverbruik.

 De Nieuwe Daily 2014 in het kort: volledig herwerkte erfgenaam van een traditie van uitmuntendheid

De derde generatie van de Iveco Daily arriveert op de Europese markt en biedt de perfecte mix van traditie en innovatie: een volwaardige generatiesprong die een belangrijke mijlpaal betekent voor Iveco. De Nieuwe Daily maakt indruk met concrete en professionele oplossingen voor de behoeften van veeleisende klanten: twee voertuigen in één, voor de beste Daily ooit. Het resultaat is een perfect evenwicht tussen baanbrekende innovaties en een verdere evolutie van het sterke Daily-erfgoed.

Het nieuwe bedrijfsvoertuig is de ideale werkpartner voor transportprofessionals. Hij toont zich even gebruiksvriendelijk en praktisch als een lichte bestelwagen en biedt toch de maximale betrouwbaarheid, efficiëntie en veelzijdigheid die de Daily tot de referentie in de sector hebben gemaakt. Hoewel 80 procent van de onderdelen werd hertekend, behield de Nieuwe Daily zijn klassieke ladderframestructuur die al lang centraal staat in zijn DNA en die de robuustheid, veelzijdigheid en duurzaamheid van het model verzekert, met onder meer een maximale koetswerkflexibiliteit voor chassis-cabineversies.

De designinspanningen van de onderneming hadden betrekking op beide versies van het voertuig, de chassis-cabine en de bestelwagen, en hadden een ambitieuze doelstelling: het leiderschap in beide segmenten consolideren en tegelijk de ergonomie, het rijcomfort, het rijgemak en de wegligging verbeteren. Zo ontstond het concept van twee nieuwe voertuigen in één: een Daily chassis-cabine die een facelift onderging en een volledig nieuwe Daily-bestelwagen. De focus lag daarbij op die laatste, die zijn prestaties inzake rijgedrag en laadvermogen gevoelig zag verbeteren dankzij de optimalisering van de laadcapaciteiten en het gebruiksgemak door het beter toegankelijke laadplatform.

Het laadvolume van de bestelwagen werd een stuk groter door de betere verhouding tussen wielbasis, totale lengte en transportlengte. Dat leidde tot de creatie van de nieuwe modellen van 18 en 20 m³ (met een onovertroffen laadruimte in dit segment), alsook een nieuwe versie van 10,8 m³ (beste laadefficiëntie in zijn klasse, een indicator die de verhouding tussen de lengte van het laadcompartiment en de totale lengte van het voertuig aangeeft).

Dankzij de nieuwe architectuur met langere wielbases en kortere achteroverhang verzekert de Nieuwe Daily een uitzonderlijk rijgemak zonder daarbij te raken aan zijn befaamde wendbaarheid in krappe plaatsen.

De nieuwe QUAD-LEAF-voorwielophanging, die standaard is voorzien op alle modellen tot 3,5 ton, vormt de ideale mix tussen de twee vorige versies met enkele en dubbele wielen. Ze garandeert de toegenomen laadcapaciteit van de eerste en de bodemvrijheid en het maximale laadvermogen op de assen bij de tweede.

Ook voor de modellen met enkele wielen werd de achterwielophanging hertekend, met twee belangrijke verbeteringen als resultaat: enerzijds werd het laadplatform ongeveer 55 mm lager om het in- en uitladen te vergemakkelijken en anderzijds nam het overstuur bij lastwissels in bochten af. De combinatie van de nieuwe voor- en achterwielophanging en de nieuwe, langere wielbases voor de bestelwagen garandeert dynamische, toonaangevende prestaties in termen van veiligheid en stabiliteit.

De derde generatie van de Daily besteedde ook aandacht aan de businessvereisten en kan schermen met een aanzienlijk verlaagd brandstofverbruik in vergelijking met het vorige model. De gebruikskosten gingen eveneens sterk omlaag, terwijl het uitgebreide gamma motoren, transmissies en overbrengingsverhoudingen borg staat voor de beste prestaties in zijn klasse.

En dat is nog niet alles: ook het comfortpeil werd naar een nog hoger niveau getild. De bestuurder van de Nieuwe Daily plukt de vruchten van een comfortabeler en stiller interieur: het moet qua rijhouding en sensaties niet onderdoen voor dat van een prestigewagen en voorziet tal van open en gesloten opbergvakken. Het ergonomische design van de bedieningselementen staat aan de top van zijn segment, de geluidsisolatie werd verbeterd, de airconditioning werkt efficiënter en het rijcomfort toont zich in alle belastingsomstandigheden uitstekend.

De Daily is een wereldwijd voertuig: tot op heden werden al meer 2,6 miljoen exemplaren verkocht in ruim 110 landen. Hij rolt van de band in de Iveco-fabrieken van Suzzara (Italië) en Valladolid (Spanje). De constructeur investeerde recent nog aanzienlijke sommen in deze fabrieken om de productielijnen te vernieuwen.

Beide faciliteiten behaalden een zilveren medaille van het befaamde WCM-programma (World Class Manufacturing), een van de meest hoogstaande productienormen ter wereld, alsook enkele van de hoogste scores in hun klasse. Dit geïntegreerde model bekijkt de globale fabrieksorganisatie en wordt toegepast op alle productieruimtes om de resultaten te optimaliseren door middel van voortdurende verbeteringen aan het productieproces en de productiekwaliteit. Daarbij wordt in het bijzonder aandacht besteed aan het beheer van milieuproblemen en de eliminatie van productieafval.

 

De Nieuwe Daily in detail

Kracht, robuustheid en veelzijdigheid: de traditie duurt voort

Het ladderframechassis van de Nieuwe Daily draagt in grote mate bij tot zijn robuuste en moduleerbare karakter: de dragende structuur van het chassis met C-profiel, gemaakt van staal met hoge weerstand, verzekert een lange levensduur en een maximale koetswerkflexibiliteit. Deze oplossing vormt de ideale basis voor elke type van configuratie voor de Daily: ze maakt conversies gemakkelijker dan bij de boxframeversie zonder daarbij te raken aan het in deze klasse ongeëvenaarde brutogewicht van 7 ton. Het chassis bevestigt het uitmuntende design van een bedrijfsvoertuig van topniveau.

De Nieuwe Daily bestelwagen: nieuwe architectuur

De herpositionering van de Daily in het segment van de bestelwagens met enkele wielen is een van de voornaamste doelstellingen achter het nieuwe design. De Nieuwe Daily vestigt nieuwe normen voor alle prestatieaspecten van bestelwagens met enkele wielen. De laadefficiëntie werd geoptimaliseerd door een beter evenwicht tussen de voornaamste afmetingen: wielbasis, totale lengte en nuttige lengte. Het gamma beschikbare wielbases werd herzien en omvat nu wielbases van 3.000, 3.520 en 4.100 mm, waarvan de laatste twee verkrijgbaar zijn met korte en lange overhang.

Met de nieuwe, langere wielbases kan de Nieuwe Daily een nieuw gamma laadvolumes aanbieden. De nieuwe modellen van 18 en 19,6 m³ geven al hun concurrenten het nakijken op het gebied van de beschikbare laadruimte terwijl de versie van 10,8 m³ de beste is in termen van laadefficiëntie, een indicator die de verhouding tussen de lengte van het laadplatform en de totale lengte aangeeft.

Deze versie vertegenwoordigt bovendien de grootste groeiopportuniteit voor Iveco in het grootste marktsegment voor bestelwagens: 38 procent van de bestelwagens verkocht in Europa heeft een laadvolume tussen 9 en 11 m³. Vandaag de dag is de Nieuwe Daily met zijn laadvolume van 10,8 m³ de beste realisatie op het gebied van laadvolume (0,57) en rijgemak dankzij een draaicirkel van 11,9 meter.

De MTM van de bestelwagenmodellen varieert van 3,3 tot 7 ton terwijl het laadvolume van 7,3 tot 19,6 m³ gaat. De bestelwagen is verkrijgbaar in hoogtes tot 2.100 mm, zodat zelfs grote gebruikers rechtop kunnen staan in de laadruimte. De totale lengtes variëren van 5.040 tot 7.500 mm terwijl de lengte van de laadruimte van 2.600 mm tot 5.100 mm gaat.

Door het laadplatform met 55 mm te verlagen laat de bestelwagen zich ook sneller en eenvoudiger in- en uitladen. De hoogte van het laadcompartiment behoort tot de beste in het segment van de achterwielaangedreven voertuigen.

De Nieuwe Daily bestelwagen is het enige voertuig met een MTM tot 7 ton en een laadvermogen tot 4.000 kg en maakt het dus mogelijk om hetzelfde volume te vervoeren met minder ritten. Dat drukt de kosten en verhoogt de productiviteit. Al deze eigenschappen maken hem tot het favoriete voertuig van transportprofessionals, zowel voor distributietoepassingen die grote volumes, uitmuntende prestaties en een onberispelijke duurzaamheid in moeilijke omstandigheden vereisen.

 

De Nieuwe Daily chassis-cabine

Het gamma chassis-cabines is het grootste op de markt, met MTM’s van 3,3 tot 7 ton, wielbases van 3.000 tot 4.750 mm en totale voertuiglengtes tot 6.190 mm. De nieuwe versie met een wielbasis van 4.100 mm en enkele wielen combineert een uitzonderlijk rijgemak met een opbouwlengte voor koetswerken van 4.500 mm terwijl ze de opvallende kwaliteiten van de Daily behoudt en het rijgemak verhoogt.

Het chassis-cabinemodel van de Nieuwe Daily heeft ook als enige voertuig in zijn klasse een nuttig laadvermogen tot 4.700 kg. De maximale belasting op de voor- en achterassen behoort eveneens tot de hoogste van het segment. De 146 pk sterke motor is op de versies met dubbele wielen nu ook verkrijgbaar met een inhoud van 2,3 liter en een turbo met variabele geometrie. Daardoor stijgt het laadvermogen met ruim 60 kg terwijl het brandstofverbruik en de emissies daalden.

Beter rijgedrag en rijgemak

De nieuwe architectuur met lange wielbasis en ingekorte overhang achteraan heeft het evenwicht en rijgedrag van de Nieuwe Daily bestelwagen verbeterd zonder te raken aan zijn uitzonderlijke wendbaarheid in kleine ruimtes. Zijn draaicirkel van 10,5 meter is de kortste in dit segment.

Er werd een nieuwe voorwielophanging ontwikkeld om het volledige potentieel van het nieuwe voertuig te benutten. Ze verbetert het comfort en rijgemak en zal standaard worden gemonteerd op zowel de bestelwagen als de chassis-cabines.

De nieuwe ‘QUAD LEAF’-voorwielophanging is gebaseerd op een dubbele vierzijdige opstelling met overdwarse bladveren, die de afmetingen en het gewicht tot het minimum helpt te beperken. Deze nieuwe voorwielophanging, die standaard wordt voorzien op alle modellen tot 3,5 ton, combineert als geen ander de eigenschappen van de twee vorige generaties dankzij diverse eigenschappen:

–       een maximaal toegestane belasting van 1.900 kg (+100 kg)

–       hoogte vanaf de grond voor de chassis-cabineversies van 175 mm (+45 mm)

–       hoger laadvermogen (+40 kg ten opzichte van MecTor)

Het nieuwe gamma wielbases voor bestelwagens concentreert zich voornamelijk op de modellen met enkele wielbasis. Ze dragen (in combinatie met de nieuwe ophangingen) bij tot aanzienlijke verbeteringen in termen van stabiliteit en reacties, waardoor de zijdelingse versnelling op het niveau van een uitstekende personenwagen zit (0,74 g).

De voorwielophanging werd tevens hertekend met een dubbele vierzijdige opstelling en een torsiestang. Het QUAD-TOR-ophangingssysteem voor de modellen met dubbele wielen werd aangepast aan zware toepassingen en kan een asbelasting tot 2.500 kg ton aan (2.100 kg voor modellen tot 5 ton). Deze oplossing, die een torsieas gebruikt als flexibel element, is een unicum in dit segment en is al sinds de lancering van de Daily een van zijn grote troeven.

De achterwielophanging van de modellen met enkele wielen werd eveneens herwerkt: de geometrie werd anders gekalibreerd om overstuur tegen te gaan en de demping van de schokdempers te optimaliseren. De gewichtsdaling van 8 kg in vergelijking met het vorige model en de met 55 mm verlaagde laaddrempel maken de Nieuwe Daily tot een ongeëvenaard aanbod in het segment van de achterwielaangedreven modellen.

De veiligheidsuitrusting werd eveneens verbeterd in de Nieuwe Daily. Behalve de standaard gemonteerde elektronische stabiliteitsregeling (ESP) introduceert de Nieuwe Daily hoogtechnologische voorzieningen zoals de rijstrookassistent (Lane Departure Warning System, LDWS). Die laat een geluidssignaal horen wanneer het voertuig van zijn rijstrook afwijkt zonder dat de richtingaanwijzers werden geactiveerd. Dat is een bijzonder doeltreffende manier om ongevallen als gevolg van verstrooidheid of vermoeidheid te voorkomen.

 

De Nieuwe Daily – motoren en prestaties

 

Kopers van de Nieuwe Daily krijgen de keuze tussen motoren met 2,3 of 3 liter cilinderinhoud, twee brandstoftypes (diesel en gecomprimeerd aardgas) en negen vermogens tussen 106 en 205 pk. De motoren zijn verkrijgbaar in een Euro5b+-versie met EGR of in Euro6-versie met een gecombineerd EGR- en SCR-systeem. Het erg compacte nabehandelingssysteem werd gelokaliseerd ter hoogte van het chassis, zonder dat het impact heeft op de transportruimte. Op de Euro6-versies maakt de nieuwe generatie van het common-rail systeem een injectiedruk tot 2.000 bar mogelijk. Het gamma wordt aangevuld met de 136 pk sterke aardgasversie ‘Natural Power’, die de brandstofkosten, de schadelijke uitstoot en het geluidspeil beperkt. Alle transmissies tellen zes versnellingen, ook de automatiseerde Agile-versnellingsbak, die in automatische of sequentiële modus kan worden gebruikt.

 

Rendement: de Nieuwe Daily biedt het laagste brandstofverbruik ooit

De Nieuwe Daily kan schermen met belangrijke technologie om brandstof te besparen: het verbruik wordt met gemiddeld 5% teruggedrongen en kan nog verder dalen naargelang het gebruik en het model. De stroomlijn werd eveneens verbeterd, vooral op de bestelwagenversies, waar de Cx-waarde met 6% daalde (van 0,335 naar 0,316).

Met een druk op de dashboardknop kan de nieuwe EcoSwitch-functie worden ingeschakeld om de motorsturing aan te passen: zo wordt het maximumkoppel beperkt (voornamelijk voor omstandigheden met beperkte belasting) en daalt de topsnelheid met 5 km/u.

De intelligente alternator is een bedrijfsmodus voor de alternator om de recuperatie van kinetische energie mogelijk te maken wanneer het voertuig vertraagt en de vermogensabsorptie tijdens het opladen van de batterij te elimineren.

EcoMac is een sturing voor de automatische airconditioning die de werking van de compressor aanpast aan de werkelijke koelbehoeften van de passagiersruimte en die tegelijk rekening houdt met de waargenomen temperatuur.

De ingrepen om het brandstofverbruik te beperken, worden vervolledigd met oplossingen om de wrijving te reduceren, zoals zuigerringdichtingen met lagere tangentiële belasting, motorolie met beperkte viscositeit en banden met lage rolweerstand.

In de bestelwagenconfiguratie biedt de Nieuwe Daily meer dan vier ton nuttig laadvermogen en een nuttig laadvolume van bijna 20 m³. Nog meer voordeel krijgt men met de luchtvering achteraan, die op alle versies beschikbaar is. Op chassis-cabinemodellen is het bovenste niveau van het laadplatform volledig vlak, zonder hindernissen, wat de eenvoud en flexibiliteit voor opbouwtoepassingen verhoogt.

Bovendien zorgen de verbeterde stroomlijn en technologische oplossingen op het voertuig (van de EcoSwitch tot de intelligente alternator) voor een totale brandstofbesparing tot 5%. Dat zorgt voor een aanzienlijke daling in de totale gebruikskosten van het voertuig.

 

Exterieurdesign: nieuw en functioneel

 

Het ‘familiegevoel‘ van Iveco debuteert op de Nieuwe Daily. Het design werd volledig vernieuwd en stelt de Daily opnieuw in staat om zich te onderscheiden met zijn sterke persoonlijkheid, opvallende stijl en aandacht voor details.

De voorkant is het resultaat van de samenstelling van diverse modules: het glasoppervlak van de voorruit, geflankeerd door zwarte stijlen, loopt naadloos door in de zijruiten. Ter hoogte van de buitenspiegels knoopt het aan met de band gecreëerd door de koplampen en het radiatorrooster. De motorkap vormt als het ware een zwevend geheel tussen de twee modules en de omhullende vorm en afmetingen vergemakkelijken de toegang tot het motorcompartiment. Daaronder strekken de bumpers zich uit tot de robuuste wielkasten en geven ze een bredere uitstraling door hun horizontale design.

De Nieuwe Daily oogt even geraffineerd als een personenwagen maar heeft zijn eigen, duidelijke identiteit, die hij trots tentoonspreidt door de vorm nauwgezet aan te passen aan de functionaliteit. De koplampen werden hoger en verder naar achteren geplaatst om schade bij lichte aanrijdingen te voorkomen. De doorlopende lijn tussen de koplampen en het radiatorrooster loopt omlaag om de energie en de wegligging te benadrukken. De banden die doorlopen op de flanken, beschermen het koetswerk en scheiden het onderste deel met de mechanische onderdelen als het ware van het bovenste deel met de cabine en de laadruimte. Het grotere glasoppervlak doet het interieurcompartiment helderder lijken en komt de verticale zichtbaarheid ten goede terwijl de nieuwe stijl de stroomlijn optimaliseert.

 

Interieurdesign: het nieuwe concept van comfortabel rijden

Het cabine-interieur werd volledig hertekend tot een aangenamere ruimte voor de bestuurder en passagiers dankzij een ruimte ontwikkeld om de zichtbaarheid, ergonomie en geluidsdemping te verbeteren. Het nieuwe dashboard werd helemaal herzien om de ergonomie, de zetels en het stuur te optimaliseren, zodat de rijhouding en rijervaring vergelijkbaar zijn met die van een luxewagen. Zo werden alle bedieningselementen en opbergvakken zodanig ontworpen dat ze perfect binnen handbereik staan vanaf de bestuurderspositie: er zijn vijf gesloten opbergvakken, drie bekerhouders en tal van specifieke compartimenten voor dagelijks gebruikte voorwerpen (telefoons, tablets, enz.).

Het uitgekiende ruimtebeheer, de geluidsisolatie met geluidsabsorberende materialen en de efficiëntere bediening van de airconditioning maken het leven aan boord bijzonder comfortabel, en dat in alle laadomstandigheden en bij elke opdracht.

Dit aspect komt nog meer tot zijn recht door de brede waaier aan infotainmentsystemen, die het algemene gevoel van welzijn aan boord versterken. Zeker het vermelden waard, is het IVECONNECT-platform dat de bestuurder in staat om een infotainmentsysteem met radio, mp3-speler, Bluetooth, parkeercamera en satellietnavigatie te beheren via een aanraakscherm op het dashboard.

 

Het meest uitgebreide gamma in zijn segment

De Nieuwe Daily, die klanten op consequente wijze een waaier aan oplossingen biedt voor de meest uiteenlopende toepassingen, bevestigt zijn erg uitgebreide waaier aan mogelijkheden met meer dan 8.000 verschillende combinaties tussen chassis, motor en mechanische onderdelen, met:

–               6 MTM-versies, gaande van 3,3 tot 7 ton

–               een nuttig laadvermogen (inclusief bestuurder) tot 4.700 kg en tot 3.500 kg aan sleepvermogen

–               3 wielbases, 5 lengtes en 3 binnenhoogtes voor het bestelwagengamma

–               6 wielbases en koetswerklengtes 3 tot 6,2 m voor het basisgamma

–               9 laadvolumes van 7,3 tot 19,6 m3

–               9 motoren van 106 tot 205 pk, met een recordkoppel tot 470 Nm

–               een draaicirkel van 10,5 meter

–               een totale laadlengte van meer dan 5,1 meter

–               15 opbergvakken in de cabine, waarvan er 5 gesloten zijn

–               ruim 40 verschillende fabrieksopties verkrijgbaar

 

Het nieuwe Daily-gamma omvat gesloten bestelwagens, halfgesloten bestelwagens, chassis-cabines, chassis-crewcabs, chassis-schutwanden en minibussen.

Het chassis met variabele secties maakt de Nieuwe Daily tot de ideale vertrekbasis voor koetswerkbouwers, met een maximale robuustheid en ondersteuning voor zware lasten. Bovendien garandeert hij een bouwkwaliteit die een lange levensduur mogelijk maakt en worden alle koetswerkinstallaties veel eenvoudiger. Al die voordelen maken de Nieuwe Daily tot het ideale voertuig omdat ze zich vertalen in een hoge betrouwbaarheid, een aanzienlijk lagere gebruikskost en een hoge restwaarde, stuk voor stuk factoren die cruciaal zijn voor Iveco-klanten.

En dat is nog niet alles: deze structuur maakt de Nieuwe Daily bij uitstek geschikt voor de plaatsing van CNG-cilinders (gecomprimeerd aardgas) om de Natural Power-versies aan te drijven. Ook de plaatsing van batterijen voor elektrische en hybrideversies is voorzien. Bovendien gingen deze ingrepen niet ten koste van de laadruimte.

 

De nieuwe Daily Minibus: alle voordelen van de Nieuwe Daily voor personenvervoer

De Nieuwe Daily wordt ook verkrijgbaar in diverse varianten voor klanten die actief zijn in de sector van het personenvervoer, en dat zowel in steden als voor snelle transfers buiten de stad.

Iveco Bus, een van de Europese marktleiders in dit segment, stelt de Nieuwe Daily voor als het resultaat van een belangrijk designproject, dat veel verder gaat dan de ingrepen om aan de Euro6-normen te voldoen. Het project leidde zelfs tot de creatie van een volledig nieuw voertuig dat de bekende kwaliteiten van de Daily combineert met de expertise van een marktleider inzake collectief personenvervoer.

Het volledige productieproces werd geoptimaliseerd dankzij nieuwe methodes en controlesystemen maar bovenal dankzij de introductie van een nieuwe productielijn in de fabriek van Suzzara (Italië), die volledig is gewijd aan de Minibus.

De nieuwe generatie Daily minibussen neemt alle voordelen van de Nieuwe Daily over, zoals de nieuwe architectuur, het nieuw gamma langere wielbases, de nieuwe interieur- en exterieurdesigns, de nieuwe rijhouding met ergonomisch dashboard, en dat alles in vier verschillende versies naargelang de toepassing: interstedelijk, toerisme, stedelijk en school.

De veiligheids- en comfortvoorzieningen voor de bestuurder en passagiers zijn een hoofdprioriteit voor Iveco Bus. De bestuurder kan vertrouwen op veiligheidssystemen zoals ESP en LDWS en op een comfort en rijgemak die hun gelijke niet kennen. De nieuwe bestuurderszetel met verlaagde zit en het kleinere stuur komen het rijgedrag ten goede.

Het comfort van de inzittenden wordt verzekerd door het nieuwe, moderne interieur, ontworpen om zelfs de langste ritten tot een aangename ervaring te maken. Daartoe werden de airconditioning en verluchting verbeterd en werd de luchtvering afgestemd op een soepeler rijgedrag.

Een van voornaamste nieuwigheden is de nieuwe topversie van 6,1 ton, met een verlengde wielbasis (4.100) die plaats biedt aan 22 passagiers plus de bestuurder en begeleider/tourgids. Dat is het maximum dat een voertuig in deze klasse kan vervoeren. Bovendien werd de bagageruimte met 30% vergroot in vergelijking met de vorige versies.

De Nieuwe Daily Minibus is beschikbaar in de volgende versies: Line, Tourys, Citys en Pop:

–       Daily Line is de meest veelzijdige versie, bij uitstek geschikt voor interstedelijke wegen of als schoolbus. Ze is verkrijgbaar in drie verschillende lengtes en met twee deurtypes, diverse passagierslay-outs, tot 22 passagiersplaatsen en specifieke opties zoals een rolstoelplateau.

–       Daily Tourys is de toerismebus, die zowel qua comfort als qua stijl vergelijkbaar is met een Gran Turismo-auto. De familiegelijkenis tussen deze versie en het gamma grote toerismebussen van Iveco Bus is voortaan een stuk duidelijker. Dit voertuig kreeg een volledig nieuwe vloer- en hemelbekleding en beschikt over tal van andere voorzieningen zoals led-lichten en individuele verluchtingsroosters.

–       Daily Citys is het model dat exclusief werd ontworpen voor transport in kleine stedelijke en substedelijke ruimtes. Deze uitvoering is ook verkrijgbaar als CNG-versie en beschikt over een dubbele centrale deur en een achterklep met toegang tot rolstoelen dankzij een specifiek plateau.

–       Daily Pop is de schoolbus voor de Italiaanse markt. Ze is verkrijgbaar als diesel en CNG-versie, heeft een maximale zitcapaciteit van 45 passagiers voor de basisschool en 32 voor de middelbare school.

 

De Nieuwe Daily Camper: een maximum aan comfort, zelfs voor de langste ritten

De kwaliteiten en waarden die centraal staan in het Daily-DNA maken hem tot de perfecte basis voor een kampeerwagen of motorhome. Deze versie staat in alle opzichten aan de top, van comfort tot technologie, van vermogen tot milieuvriendelijkheid, en belooft dan ook zorgeloze vakanties voor klanten die een kampeerwagen op basis van een Iveco kopen.

De Iveco-technologie garandeert de kracht en flexibiliteit van motoren aan de top van hun segment, die in combinatie met de achterwielaandrijving en het sperdifferentieel een maximale aandrijving verzekeren, zeker op glad terrein en andere omstandigheden met beperkte grip.

De Nieuwe Daily Camper: een maximum aan comfort, zelfs voor de langste ritten. Samen met het verstelbare stuur (45 mm in de diepte) helpen de ergonomische zitpositie en bedieningselementen vermoeidheid bij de bestuurder te vermijden en de concentratie te optimaliseren. Dankzij de brede kijkhoeken door de voorruit en de extra grote achteruitkijkspiegels met dodehoekzicht kan de bestuurder het voertuig in totale veiligheid besturen, zelfs in het geval van de grotere motorhomes.

Comfort gaat ook samen met technologie. Zo kan de Nieuwe Daily worden uitgerust met uiterst innovatieve infotelematicasystemen met handenvrije telefoon- en radiobediening op het stuur, die de bestuurder laat telefoneren via Bluetooth® en muziek laat beluisteren van cd’s en mp3-cd’s of via een USB-aansluiting. Op verzoek monteert Iveco ook een navigatiesysteem, dat de reeds vermelde uitrusting uitbreidt met een groot 7″-aanraakscherm dat ook de beelden van de achteruitrijcamera weergeeft en het vrachtwagennavigatiesysteem waarmee de bestuurder het gewicht en de afmetingen van het voertuig kan instellen.

 

Het comfort wordt verzekerd door de gebruikte ophangingstechnologie: achteraan kan een luchtvering worden gemonteerd die de gewichtsverdeling van het voertuig elektronisch controleert om de trillingen optimaal te absorberen en zo een stabiel en stil rijgedrag te verzekeren. De stalen framestructuur, het concept dat ook in de zware voertuigen van Iveco wordt gebruikt, staat borg voor een uitzonderlijke robuustheid en vormt een stevige basis voor opbouwkoetswerken, of het nu om compacte opbouwen of de meer luxueuze motorhomes gaat. Het gamma behoort tot de grootste op de markt, met versies van 3,5 tot 7,2 ton, enkele of dubbele achterwielen, vier motoren en drie transmissies.

Iveco heeft specifieke nieuwe versies voor het segment van de vrijetijdsvoertuigen ontwikkeld, met een MTM van 4, 5,6 en 7,2 ton op dubbele achterwielen.

 

Nieuwe Daily 2014 – Van nature sterk, de communicatiecampagne

Van nature sterk’. Dat is de claim die centraal staat in de wereldwijde reclamecampagne rond de Nieuwe Daily. Een voertuig dat zich onderscheidt door zijn stevigheid en duurzaamheid en dat zich hoger positioneert door een grote stap voorwaarts te zetten in zijn nochtans al bijzonder succesvolle evolutie. Een voertuig dat al sinds 1978 weet te imponeren: de kracht ligt in zijn DNA maar toch geeft de Nieuwe Daily zijn enorme kracht vandaag op een nog indrukwekkendere manier weer.

 

Dat is in het kort het concept dat centraal staat in de reclamecampagne van de Nieuwe Daily, die voornamelijk steunt op de opvallende look die hem echte sterallures geeft. Ze laat geen twijfel bestaan over de vele troeven die de bestelwagen, de chassis-cabine en de minibus in petto hebben voor professionele gebruikers.

 

De lanceringskleur van het model is Boreal Metallic Blue, een kleur die zich inspireert op een uitzonderlijk natuurfenomeen dat doet denken aan de kleuren van de hemel en de oceaan, iconische symbolen voor kracht en schoonheid. Dit creatieve element, dat de kracht van de natuur centraal stelt, houdt ook verband met Iveco’s engagement op het gebied van milieuvriendelijkheid. Die verantwoordelijkheid neemt Iveco dag na dag door voertuigen op alternatieve brandstoffen te bouwen.

 

Iveco creëerde daarnaast een nieuwe, originele app rond de Nieuwe Daily, geschikt voor iPhone, iPad en Android-toestellen. De app NEW DAILY, die in het Engels, Italiaans, Spaans, Frans, Duits en Pools verkrijgbaar is in de Apple App Store en bij Google Play, omvat een intuïtief interactief menu dat de gebruiker in staat stelt om de innovaties van de nieuwe modellen te ontdekken, samen met alle diensten die Iveco zijn klanten aanbiedt. Een van de hoofdfuncties zijn de 360°-beelden van het interieur en exterieur, de complete configurator en de röntgenbeelden van de meest geavanceerde technische specificaties.

Dienst na verkoop: alle voordelen voor de Nieuwe Daily

 

Speciaal voor de nieuwe Daily werd de Daily Club in het leven geroepen, een unieke gelegenheid voor de klanten die na de aankoop van het voertuig graag willen profiteren van exclusieve voordelen gedurende zijn volledige levenscyclus. Na een eenvoudige online registratie op de website www.dailyclub.iveco.com krijgen de klanten informatie en kunnen ze rekenen op een dienstverlening na verkoop: nieuwe initiatieven, speciale aanbiedingen, primeurs van nationale promoties, evenementen, nieuwe producten, interessante kortingen op wisselstukken en accessoires, en nog veel meer.

Het nieuwe gamma accessoires voor de Nieuwe Daily is heel uitgebreid en biedt een maximaal kwaliteit wat materiaal en productieproces betreft. Dit zorgt voor een verbeterde veiligheid voor transporteurs, autobestuurders en voetgangers. Bovendien kan er gekozen worden uit heel wat opties om tegemoet te komen aan elke vereiste die de esthetiek van het voertuig opwaardeert.

De vloerbedekking van de Nieuwe Daily bestelwagen kan gemakkelijk gedemonteerd worden dankzij het draaislot, maar tijdens het gebruik blijft de vloer ook stevig verankerd dankzij de uitstekende kwaliteit van de materialen. De vloerelementen bieden de bestelwagen de best mogelijke bescherming. Ze zijn immers bijzonder sterk en bestand tegen vocht, chemische substanties en krassen. De bagageruimte, die beschikt over een uitgebreid gamma accessoires, kan perfect aangepast worden aan om het even welke configuratie en wielbasis. De Nieuwe Daily is bovendien uitgerust met een compleet veiligheidssysteem: hij beschikt immers over een “pushbar” en laterale beschermingsbalken, die ontwikkeld werden ter verbetering van de actieve en passieve veiligheid van de voertuigen en van de voetgangers in geval van een inslag.

De IVECO spoilers, gekenmerkt door een opvallend design, worden vervaardigd in een innovatief materiaal en kunnen heel gemakkelijk geïntegreerd worden in het dak van het voertuig. Ze zijn instelbaar en moeten niet gedemonteerd worden om de lichten ter hoogte van het dak te vervangen. Bovendien vormen ze een uitstekende oplossing voor een lager verbruik zonder afbreuk te doen aan de stijl en aerodynamica.

 

Iveco reserveonderdelen en pechverhelping

 

Met meer dan 4.800 dealers en werkplaatsen wereldwijd, waarvan ruim 2.000 in Europa, biedt het Netwerk alle eigenaars van een bedrijfsvoertuig van Iveco een professionele en onmiddellijke ondersteuning, een cruciale factor voor alle klanten.

Kort na de Nieuwe Daily wordt ook de Daily Club gelanceerd, speciaal voor klanten die gedurende de hele levenscyclus van hun voertuig willen genieten van exclusieve voordelen. Een eenvoudige onlineregistratie op www.dailyclub.iveco.com geeft gebruikers volledige toegang tot naverkoopinformatie en services zoals nieuwe initiatieven, speciale aanbiedingen, previews van nationale promoties, evenementen, nieuwigheden, kortingen op reserveonderdelen en accessoires en nog veel meer.


Een compleet gamma reserveonderdelen

De originele reserveonderdelen van Iveco genieten garantie dankzij een strenge procedure voor de selectie van topleveranciers en grondstoffen, gedetailleerde gelijkvormigheidstests en betrouwbaarheidscontroles doorheen de hele productie- en distributieketen. Acht magazijnen in Europa gebruiken innovatieve technologieën om een virtuele distributiehub te vormen die meer dan 350.000 items beheert op topniveau. Iveco gebruikt een geïntegreerd systeem voor de toeleveringsketen, dat de beschikbaarheid of levering van reserveonderdelen binnen 24 uur verzekert en het mogelijk maakt om de onderdelen van magazijn tot dealer te traceren.

Dankzij de ervaring die Iveco de voorbije decennia heeft opgedaan door de nauwkeurige keuze van materialen en leveranciers en het gebruik van baanbrekende technologieën en processen is Iveco in staat om gebruikte motoren, transmissies, turbo’s, injectoren en vele andere onderdelen nieuw leven in te blazen en nieuwe producten te combineren met een waardevol aanvullend aanbod.

 

Revisie van onderdelen is een geïndustrialiseerd proces dat verloopt volgens de technische specificaties en productienormen voor alle originele reserveonderdelen. Strenge tests waarborgen de kwaliteit en garanderen dat de gereviseerde onderdelen van Iveco qua levensduur en emissierating niet moeten onderdoen voor hun nieuwe tegenhangers. Als bevestiging van de hoge normen waaraan deze onderdelen beantwoorden, zijn de onderhoudsschema’s en garantievoorwaarden identiek aan die van nieuwe wisselstukken.

 

Value Line, het nieuwe gamma reserveonderdelen, is eveneens beschikbaar. Het werd in het leven geroepen door een samenwerking tussen Iveco en Magneti Marelli om in te spelen op de wensen van de eigenaars van de oudste Daily-modellen met beperkte resterende levensduur. Zo kunnen klanten hun keuze maken uit de hoofdfamilie van reserveonderdelen die vaak worden vervangen tijdens onderhoudsbeurten, zoals filters, remblokken, riemen, lampen en batterijen. Een ideale combinatie van gebruiksgemak, kwaliteit, veiligheid en efficiëntie.

Het aanbod omvat ook IVECO ALL IN ONE, de all-inclusive onderhoudsformule die voor een duidelijk bepaalde forfaitaire prijs wisselstukken en werkkosten dekt.

 

 

IVECO ALL IN ONE: originele wisselstukken en werkuren tegen een vaste prijs

Voor de interventies voor klein en groot onderhoud stelt Iveco een heel uitgebreid gamma “all-in”-forfaits voor tegen een vaste en transparante prijs, met inbegrip van originele wisselstukken en werkuren. Wie kiest voor de nieuwe dienst IVECO ALL IN ONE geniet gegarandeerd van maximale prestaties en een lange levensduur van het voertuig.

 

Servicediensten

Iveco garandeert een veelomvattende pechbijstand voor de Nieuwe Daily. De onderhouds- en herstellingscontracten ‘Iveco Elements‘ dekken onderhoudsbeurten en herstellingen door middel van een moduleerbare en flexibele garantie-uitbreiding, die alle behoeften vervult om de waarde van het voertuig gedurende lange tijd op peil te houden.

Nog een groot voordeel van deze dienst is dat alle gebruikte wisselstukken voldoen aan de normen voor originele onderdelen en dat klanten gerust kunnen zijn wat de knowhow van de Iveco-technici betreft. De extreme flexibiliteit van de Iveco Elements-contracten draagt bij tot een bijzonder voordelige service. Klanten kunnen opteren voor het serviceniveau dat het best aansluit bij hun onderneming, in de wetenschap dat de kosten vast liggen en onder controle blijven.

Om de efficiëntie van het voertuig bovendien te maximaliseren, heeft Iveco ook bijkomende verbeteringen aangebracht aan het onderhoudsplan. Voorbeelden daarvan zijn de verlenging van de vervangingsinterval voor de brandstoffilter (80.000 in plaats van 40.000 km) en de pollenfilter (2 jaar in plaats van 1) en van de levensduur van de koelvloeistof (nooit meer te vervangen).

De noodlijn Assistance Non Stop (ANS) van Iveco kan in tien verschillende talen worden beantwoord en is het hele jaar door de klok rond beschikbaar. Klanten moeten enkel het internationale gratis nummer bellen en genieten dus in heel Europa een maximaal vertrouwen. Tijdens herstellingen controleert het controlecentrum de vooruitgang en zorgt het ervoor dat het voertuig zo snel mogelijk weer gebruiksklaar is.

Iveco gebruikt daarvoor de meest geavanceerde diagnose-instrumenten, zowel in de werkplaatsen als onderweg. Het geëvolueerde EASY-platform helpt de klant om diverse elektronische sturingen in het voertuig aan een controle te onderwerpen door ze met behulp van de TELESERVICES-software elektronisch te verbinden met het Iveco Expert Center. Zo kunnen vertegenwoordigers van het expertisecentrum tussenbeide komen alsof ze bij het voertuig stonden.

 

Een vernieuwd gamma accessoires

Het nieuwe gamma accessoires voor de Nieuwe Daily is bijzonder compleet en biedt een onovertroffen productiekwaliteit en dito processen. Meer veiligheid voor voertuigbedieners, bestuurders en andere weggebruikers plus een brede waaier aan personaliseringsmogelijkheden om aan alle behoeften te voldoen en het voertuig te verfraaien.

De vloerbekleding van de laadruimte kan bij de Nieuwe Daily eenvoudig worden verwijderd dankzij het draaislot, dat tijdens gebruik perfect op zijn plaats blijft dankzij de hoogwaardige materialen. De panelen bieden de bestelwagen de best mogelijke bescherming omdat ze bijzonder goed bestand zijn tegen vocht, chemische producten en krassen. De laadruimte, die tal van accessoires kan bevatten, past zich perfect aan alle configuraties en wielbases aan. De Nieuwe Daily omvat ook een compleet beschermingssysteem: dat omvat een ‘pushbar’ en zijdelingse beschermstangen om zowel de actieve als de passieve veiligheid te verhogen en de voetgangers beter te beschermen.

De aerodynamische dakspoilers van Iveco onderscheiden zich door hun opvallende stijl. Ze zijn vervaardigd uit innovatieve materialen en passen perfect op het dak. Ze zijn verstelbaar en moeten niet worden verwijderd als men de lampjes op het dak wil vervangen. Ze vormen ook een uitstekende oplossing om het brandstofverbruik van de chassis-cabineversies te drukken zonder de stijl en stroomlijn aan te tasten.

 

Financiële diensten van Iveco Capital

Iveco Capital helpt klanten om het financiële product te kiezen dat het best aanleunt bij het operationele, economische en fiscale profiel van hun onderneming. De diensten van Iveco Capital worden aangeboden bij alle dealers. Dankzij de synergieën met moederbedrijf CNH Industrial en de alliantie van de groep met BNP Paribas Leasing Solutions (de grootste leasingmaatschappij van Europa) kan Iveco Capital voorwaarden aanbieden die nog voordeliger zijn en die ontworpen en ontwikkeld zijn om aan de specifieke transportbehoeften te voldoen.